Alla inlägg den 3 september 2010

Av Bente - 3 september 2010 15:02

Så har jag äntligen haft tid att färga garn med färgerna jag köpte på kursen Jeba kallvattenfärger från Karin som hade kursen.

Färgade helt enfärgat med den röda färgen ingen blandning alls denna gången. Är ett garn blandat ull/alpakka/akryl i lika delar som jag köpte billigt för några år sedan men aldrig gillat den där lite gula naturfärgen. Det blev riktigt bra tycker jag,lite melerad effekt då syntettråden inte tog upp färg och de två andra trådarna tog upp olika mycket färg. Blev lite blekare än jag hade hoppats på ,gjorde en liten provfärgning först och den blev lite intensivare ,tog kanske för lite färg. Kul var det och ser framemot att sticka i det ,en storkofta ska det bli ,har 15 härvor.

Har även provat att färga en färdig tröja men den blev inte bra så jag har gjort om det så det ska bli spännande i morgon och se hur den ser ut.       

Av Bente - 3 september 2010 14:58

Ett enkel fodral till mina strumpstickor ,stickat i självrandande garn och filtat i tvättmaskinen.

En sjal i räta maskor på stora stickor  i garn som jag har färgat själv ,det blå/gröna färgade jag på färgningskursen i Dalarna ,det plommonfärgade är KoolAid färgat och det turkosa och gröna färgat med karamellfärg. Alla tvåtrådiga ullgarn som var naturfärgade . Stickat i hop men diverse mohairester. Ska bli en present ihop med  en sjalnål och ett par sockar men där är bara en färdig.       

Skapa flashcards